Bijna de helft van alle Nederlandse bedrijven (47%) die zakelijk rijden aanbiedt, gaat hun leaseautobeleid binnen de komende twaalf maanden herzien. Ruim een kwart van deze bedrijven (28%) kiest daarmee voor auto's die milieuvriendelijker zijn en meer dan de helft (56%) kiest voor andere automerken of modellen. Dit blijkt uit het jaarlijkse ‘Company Cars Benefits Survey' van Willis Towers Watson.
Bedrijven verbeteren niet alleen wat er op de weg gebeurt, maar proberen ook binnen de kantoormuren de nodige milieuvriendelijke aanpassingen door te voeren. De meest gangbare wijzigingen zijn het aantal reisuren beperken door de kwaliteit van conference calls te verbeteren (15%) en het stimuleren van thuiswerken (9%).
Voorkeur voor diesel daalt
Het onderzoek van Willis Towers Watson laat zien dat 37 procent van alle bedrijven enkel dieselauto's aanbiedt aan hun werknemers. Dit is een opmerkelijke daling ten opzichte van vorig jaar, toen nog de helft van de bedrijven (48%) een voorkeur gaf aan dieselauto's. De populariteit van LPG-, hybride- en elektrische auto's is daarentegen sinds 2015 flink gestegen. In 2015 stelde 56 procent van de bedrijven groene leaseauto's beschikbaar, dit jaar biedt 76 procent milieuvriendelijke auto's aan.
Verschuiving naar groener rijden
Mary Cloosterman-Hughes, Head of Data Services Benelux bij Willis Towers Watson: "Binnen de Nederlandse leaseautomarkt zien we een voorzichtige verschuiving naar groener rijden. De populariteit van hybride en elektrische bedrijfsauto's is binnen twee jaar tijd met twintig procent toegenomen. Daarnaast zien we dat steeds minder bedrijven enkel dieselauto's aanbieden. We verwachten dat steeds meer bedrijven de komende jaren hun leaseautobeleid gaan herzien."
Bron: Willis Towers Watson
0