Staatssecretaris van Rij van Financiën heeft de bestuurlijke reactie bij het definitieve advies van het adviescollege ICT-toetsing inzake de door het college uitgevoerde toets bij het programma rationalisatie auto motorrijtuigenbelasting (auto MRB) naar de Tweede Kamer gestuurd.

Het programma rationalisatie auto MRB omvat de modernisering van het informatievoorziening-landschap (IV) van MRB, waarbij de huidige IV-systemen die de heffing van MRB faciliteren worden vervangen door nieuwbouw. Hiermee wordt beoogd de continuïteit van het bedrijfsproces heffing van de MRB te borgen.

De twee belangrijkste applicaties binnen het landschap zijn Motorrijtuigenbelasting Onder Architectuur (MOA) voor vrachtwagens en Houderschapsbelastingen (HSB) voor personenwagens. Het adviescollege onderschrijft de technische noodzaak om MOA snel te vervangen. Over de wens van de Belastingdienst om andere delen van het bestaande MRB-landschap te vernieuwen, heeft het adviescollege in verband met dreigende stagnatie adviezen gegeven.

Het adviescollege heeft de volgende drie adviezen gegeven: beperk de scope tot het uitfaseren van MOA, herzie de aanpak voor het vernieuwen van HSB en zorg dat de beleidskaders de veranderopgave beter ondersteunen. Deze adviezen zijn door de Belastingdienst overgenomen en worden verder uitgewerkt.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 25 mei

23

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen