Rechtbank Noord-Holland oordeelt op basis van openbare bronnen dat de uitstoot van 141 gram per km overeenkomt met de uitkomst van een zogenaamde NEDC-meting en dat de uitstoot op basis van een WLTP-meting 165 gram per km is. X is dus niet benadeeld.

X koopt als particulier een gebruikte VW Polo met schade in een andere EU-lidstaat. Volgens zijn BPM-aangifte is € 1411 verschuldigd, wat vervolgens is afgedragen. Na hertaxatie door Domeinen is een naheffingsaanslag opgelegd, die na bezwaar is verminderd tot € 2583. Bij het opleggen van de aanslag is uitgegaan van een CO2-uitstoot van 141 gram per km.

Rechtbank Noord-Holland oordeelt op basis van openbare bronnen dat de uitstoot van 141 gram per km overeenkomt met de uitkomst van een zogenaamde NEDC-meting en dat de uitstoot op basis van een WLTP-meting 165 gram per km is. X is dus niet benadeeld (zie HR 26 april 2024, ECLI:NL:HR:2024:653, V-N 2024/20.16). Het beroep van X is ook voor het overige ongegrond. Wegens het overschrijden van de redelijke termijn krijgt X wel een immateriële schadevergoeding van € 2000. De proceskostenvergoeding van € 218,76 en de griffierechtvergoeding van € 181 moet voor de helft door zowel de inspecteur als de Staat worden betaald.

[Bron Uitspraak]

Wetsartikelen:

Algemene wet bestuursrecht 8:75

Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden 6

Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie 110

Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10

Instantie: Rechtbank Noord-Holland

Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht, Belastingheffing van motorrijtuigen

Editie: 28 augustus

Informatiesoort: VN Vandaag

226

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen