De wet die de faillissementsprocedure moet moderniseren, om daarmee de afwikkeling van een faillissement transparanter en efficiënter te maken, treedt 1 januari 2019 in werking.

De wet bevat vier maatregelen. Allereerst voorziet het in enkele wijzigingen van de Faillissementswet om binnen de faillissementsprocedure beter gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden om digitaal te werken. Daarnaast krijgt de curator meer mogelijkheden om de faillissementsboedel efficiënt te beheren en te vereffenen. Verder krijgen de curator en de rechter de ruimte om meer maatwerk te leveren in de faillissementsprocedure, doordat zij de bestaande voorzieningen van de faillissementswet flexibeler in kunnen gaan zetten. Tot slot draagt de wet bij aan de verdere specialisatie van de insolventierechter en biedt het ondersteuning voor verdere ontwikkelingen in de uitvoering van wetgeving.

De Wet modernisering faillissementsprocedure (Stb. 2018, 299) is opgenomen in V-N 2018/53.25.

De invoering van een verplichting om terstond na een uitspraak tot faillietverklaring een aantal gegevens in het centrale insolventieregister te plaatsen, treedt nog niet op 1 januari 2019 in werking.

De rechtspraak heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben om de systemen en de werkprocessen op deze wijziging voor te bereiden.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Civiel recht algemeen

Regelgevende instantie: Ministerie van Justitie en Veiligheid

Editie: 16 oktober

7

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen