De Staatssecretaris van Financiën heeft geantwoord op vragen van het Tweede Kamerlid Leijten (SP) over het aansturen op het telefonisch intrekken van bezwaren door de Belastingdienst. Hij deelt mee dat bij indiening van een bezwaar de werkwijze van de Belastingdienst als volgt is:
De Belastingdienst belt bij bezwaar om de indiener van een bezwaarschrift beter te betrekken bij het bezwaarproces en om efficiënter te werken. De Belastingdienst belt niet met als doel dat enig bezwaarschrift, ongeacht de inhoud, wordt ingetrokken. Het initiatief daartoe moet van belanghebbende uitgaan. Wel is het mogelijk dat intrekking informatief als mogelijkheid wordt genoemd door de Belastingdienst. Sinds eind oktober 2016 is de werkwijze van de Belastingdienst inzake het telefonisch intrekken van bezwaren zo aangepast dat de intrekking altijd schriftelijk (mag ook per e-mail) door belanghebbende moet worden bevestigd. Het telefonisch intrekken van bezwaren bij de Belastingdienst geldt enkel als formeel afgehandeld wanneer er door belastingplichtige een schriftelijke bevestiging is gegeven.
Eind 2016 zijn belanghebbenden die in het verleden via de telefoon hun bezwaar hadden ingetrokken maar die dat niet schriftelijk bevestigd hebben, in de gelegenheid gesteld om de behandeling van hun grief door de Belastingdienst te laten hervatten. Hierop zijn 23 reacties gekomen die allemaal afgehandeld zijn.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Bronbelasting
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 21 december