Hof 's-Hertogenbosch oordeelt in hoger beroep dat de 'Scandinavische rekenmethode' voor het vaststellen van de CO2-uitstoot uitsluitend kan worden toegepast als er geen typegoedkeuring is, geen certificaat van overeenstemming is afgegeven en ook geen individuele goedkeuring is verleend.
X bv doet in 2014 BPM-aangifte voor een uit een andere EU-lidstaat afkomstige Maserati Gran Cabrio 4.7. Volgens de typegoedkeuring is de CO2-uitstoot 358 g/km. X bv voldoet € 14.824 aan BPM. In geschil is de naheffingsaanslag van € 5781 en in het bijzonder of de CO2-uitstoot op basis van de 'Scandinavische rekenmethode' (art. 6a Uitv. reg. BPM 1992) lager mag worden vastgesteld. Voorts bepleit X bv correcties op de koerslijstwaarde van EurotaxGlass’s in verband met het verschil tussen btw- en marge-auto's, parallelimport en dealerskorting. Rechtbank Zeeland-West-Brabant vermindert de naheffing tot € 4234. X bv gaat in hoger beroep.
Hof 's-Hertogenbosch oordeelt dat de Scandinavische rekenmethode uitsluitend kan worden toegepast als er geen typegoedkeuring is, geen certificaat van overeenstemming is afgegeven en ook geen individuele goedkeuring is verleend. Aangezien alleen gelijksoortige reeds in Nederland geregistreerde auto's relevant zijn (vgl. HvJ EU 19 december 2013, nr. C-437/12, V-N 2014/2.18, r.o. 31), maakt het dus niet uit dat in 2018 één referentie-auto is geregistreerd met een CO2-uitstoot van slechts 325 g/km. X bv maakt ook niet aannemelijk dat in de koerslijst van EurotaxGlass’s geen marge-auto’s zijn verwerkt, alleen tot stand is gekomen op basis van officieel ingevoerde en door dealers verkochte auto's. Het beroep van X bv is ongegrond.
Wetsartikelen:
Uitvoeringsregeling belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 6a
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 9
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Instantie: Hof 's-Hertogenbosch
Editie: 18 maart