Ook dit jaar heeft de redactie een dossier samengesteld met daarin alle relevante berichten, artikelen en columns over het belastingplan 2024 en andere fiscale plannen.
De Belastingdienst ontvangt onnodige verzoeken om vooroverleg voor het overgangsrecht wetswijziging belastingplicht open commanditaire vennootschappen en open fondsen voor gemene rekening per 1 januari 2025. Het Forum Fiscaal Dienstverleners wijst er op het forum op dat als wordt voldaan aan de wettelijke voorwaarden voor toepassing van deze faciliteiten, geen vooroverleg nodig is.
De formerende politieke partijen willen twee belastingplannen terugdraaien, te weten de voorgenomen beëindigen van de vrijstelling van dividendbelasting bij de inkoop van eigen aandelen en de versobering van de 30%-regeling. Dat schrijft persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen, zo meldt het FD.
Een alternatieve maatregel voor de verhoging van het box 2-tarief is een versobering van de MKB-winstvrijstelling met 1,6%. Een andere optie om de verhoging van het box 2-tarief terug te draaien is de verhoging van het lage tarief in box 2 naar 26,5%. Dat schrijft staatssecretaris Van Rij van Financiën aan de Eerste Kamer.
Het kabinet heeft de Tweede Kamer vrijdag een reeks opties gepresenteerd als alternatief voor belastingmaatregelen die de Kamer zelf had voorgesteld. Bij de behandeling van het Belastingplan kwam het parlement met plannen die in totaal meer dan 1,5 miljard euro moesten opleveren, maar die inmiddels voor politieke onrust zorgen. Het kabinet presenteert daarom alternatieven.
Door het verwerpen van het wetsvoorstel Wet fiscale klimaatmaatregelen industrie en elektriciteit door de Eerste Kamer worden de begrote budgettaire opbrengsten niet gerealiseerd. Dat schrijven minister Van Weyenberg van Financiën en staatssecretaris Van Rij van Financiën aan de Tweede Kamer.
Jarenlang waren WOZ-bureautjes een luis in de pels van gemeenten met hun gratis rechtshulp. Door een wetswijziging per 1 januari zijn ze driekwart van hun inkomsten kwijt. Met de reclamecampagnes is het afgelopen. De meeste bureaus moeten stoppen, andere werken alleen door voor betalende klanten, meldt De Telegraaf.
De Staatssecretaris van Financiën heeft de Bijstellingsregeling directe belastingen 2024 bekendgemaakt.
De Eindejaarsregeling 2023 is in de Staatscourant gepubliceerd en treedt in werking met ingang van 1 januari 2024. Daarbij gelden enkele uitzonderingen. Zo kennen enkele bepalingen terugwerkende kracht tot een eerdere datum.
De Staatssecretaris van Financiën heeft de Bijstellingsregeling indirecte belastingen en de Provinciewet 2024 bekendgemaakt.
In het jaar 2023 heb ik met veel liefde en plezier een aantal columns voor TaxLive geschreven. Meestal met als doel kennis en ervaring met collega belastingadviseurs delen. En soms door mijn naïviteit in de ijdele hoop de fiscale mammoettanker die het ministerie van Financiën heet, enigszins van koers te laten veranderen. Maar het jaar 2023 is bijna voorbij en is het daarom de hoogste tijd om tussen de oliebollen door nog even stil te staan bij de komende jaarwisseling. Wat is beredeneerd vanuit mijn fiscale beroepsdeformatie verstandig om nog dit jaar te doen en wat vooral pas ná 1 januari.
Het ministerie van Financiën heeft de fiscale cijfers voor 2023 gepubliceerd. Eerder publiceerde het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid al de sociale cijfers voor 2024. Aan de hand daarvan is het overzicht ‘Fiscale en sociale cijfers 2024’ opgesteld.
Per 1 januari 2024 wordt een aantal wijzigingen aangebracht in enkele uitvoeringsbesluiten op het terrein van belastingen, toeslagen en douane. Daartoe is het wijzigingsbesluit (Eindejaarsbesluit 2023) uitgebracht.
De Wet tijdelijke regeling herzien aangifte inkomstenbelasting is in het Staatsblad gepubliceerd en treedt 1 januari 2024 in werking.
De Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen is in het Staatsblad gepubliceerd en treedt 1 januari 2025 in werking. Het overgangsrecht treedt al op 1 januari 2024 in werking.
De Wet fiscale Klimaatmaatregelen glastuinbouw is in het Staatsblad gepubliceerd en treedt 1 januari 2024 in werking. Art. X, dat ziet op het intrekken van titel 15.13 van de Wet milieubeheer, het Besluit kostenverevening reductie CO2-emissies glastuinbouw en de Regeling kostenverevening reductie CO2-emissies glastuinbouw, treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.
Video's over Prinsjesdag 2023
TaxVisions, dé videotool voor fiscalisten, heeft een special samengesteld met een reeks van video's over de fiscale plannen van het kabinet voor 2024 en daarna.
Wilt u alle fiscale video's zien over Prinsjesdag 2023? Neem dan snel gratis een proefabonnement of bestel TaxVisions meteen in onze shop. Er staan al meer dan 1.800 video's over diverse fiscale onderwerpen online!
Hieronder kunt u een Prinsjesdagvideo gratis bekijken.
De Belastingdienst ontvangt onnodige verzoeken om vooroverleg voor het overgangsrecht wetswijziging belastingplicht open commanditaire vennootschappen en open fondsen voor gemene rekening per 1 januari 2025. Het Forum Fiscaal Dienstverleners wijst er op het forum op dat als wordt voldaan aan de wettelijke voorwaarden voor toepassing van deze faciliteiten, geen vooroverleg nodig is.
De formerende politieke partijen willen twee belastingplannen terugdraaien, te weten de voorgenomen beëindigen van de vrijstelling van dividendbelasting bij de inkoop van eigen aandelen en de versobering van de 30%-regeling. Dat schrijft persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen, zo meldt het FD.
Een alternatieve maatregel voor de verhoging van het box 2-tarief is een versobering van de MKB-winstvrijstelling met 1,6%. Een andere optie om de verhoging van het box 2-tarief terug te draaien is de verhoging van het lage tarief in box 2 naar 26,5%. Dat schrijft staatssecretaris Van Rij van Financiën aan de Eerste Kamer.
In het jaar 2023 heb ik met veel liefde en plezier een aantal columns voor TaxLive geschreven. Meestal met als doel kennis en ervaring met collega belastingadviseurs delen. En soms door mijn naïviteit in de ijdele hoop de fiscale mammoettanker die het ministerie van Financiën heet, enigszins van koers te laten veranderen. Maar het jaar 2023 is bijna voorbij en is het daarom de hoogste tijd om tussen de oliebollen door nog even stil te staan bij de komende jaarwisseling. Wat is beredeneerd vanuit mijn fiscale beroepsdeformatie verstandig om nog dit jaar te doen en wat vooral pas ná 1 januari.
Per 1 januari 2024 wijzigen de inkomstenbelastingtarieven in box 2, het zogenoemde tarief aanmerkelijk belang (ab). Dit gaat over aandeelhouders die dividend uit hun eigen bv uitkeren. In 2023 kennen we nog één tarief, namelijk 26,9 procent. Vanaf 2024 wordt dit gedifferentieerd: box 2-inkomen in de eerste schijf van € 67.000 wordt belast tegen 24,5 procent, het meerdere in de tweede schijf tegen 33 procent. Wat betekent dat voor het dividendbeleid van een directeur-grootaandeelhouder (dga)?
Is het voordelig om nog in 2023 dividend uit te keren of kan ik afrekenen van de belastingclaim in box 2 beter uitstellen naar de toekomst? Dat is de vraag die elke directeur-grootaandeelhouder (dga) met overtollige winstreserves binnen zijn of haar bv zich zou moeten stellen. Nu het Belastingplan 2024 in de Tweede Kamer is aangenomen, inclusief het amendement om de tarieven in box 2 en box 3 met 2%-punten extra te verhogen, zijn de ingrediënten die nodig zijn om dit vraagstuk rekenkundig te benaderen in principe bekend.
Hij is terug van weggeweest, de ‘schenk u rijk’-constructie! Wat is de situatie: In het Belastingplan 2024 wordt voorgesteld de giftenaftrek in de VPB af te schaffen en geen (verkapt) dividend in aanmerking te nemen in box 2 in de IB ter zake van giften door de BV. Thans is een gift in de VPB voor maximaal € 100.000 aftrekbaar en wordt tot dat bedrag geen verkapt dividend in box 2 in aanmerking genomen. Uit de memorie van toelichting volgt dat deze maatregel wordt voorgesteld als tegenhanger voor de aftopping van de periodieke-giftenaftrek in de IB per 1 januari 2023 tot maximaal € 250.000 per huishouden.
Belastingmaatregelen voor ondernemers komen soms als paddenstoelen uit de grond en verdwijnen ook weer als sneeuw voor de zon. Sommige zijn positief, zoals dit jaar de mogelijkheid om op bepaalde bedrijfsmiddelen willekeurig af te schrijven. En sommige zijn lastenverzwarend, zoals komend jaar de versobering van de mkb-winstvrijstelling en de onverwachte verhoging van de hoge box 2-schijf. Maar zijn ondernemers wel zo blij met al deze wijzigingen? Een retorische vraag.
Het leek erop dat de dga dit jaar voor het eerst sinds jaren gespaard zou blijven in de zoektocht naar dekking voor extra overheidsuitgaven, maar tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen in de Tweede Kamer ging het toch weer mis.
De teller van het aantal bezwaren tegen WOZ-beschikkingen staat volgens de waarderingskamer op 7,2%. Omdat nog niet alles is verwerkt, loopt dit percentage nog op. Opvallend is dat het nu al ruim twee keer zoveel is als vorig jaar. De uitvoering van de Wet WOZ bevindt zich dan ook in een perfect storm.