Een deel van de ondernemers in Nederland is nog steeds niet voorbereid op de impact van de brexit. Volgens een peiling door de Kamer van Koophandel (KVK) geeft bijna een vijfde van de ondernemers zelf aan dat hun voorbereiding tekortschiet. Bovendien gaat de Douane in de eerste weken van januari in crisismodus werken vanwege het verwachte oponthoud in Mainport Rotterdam door Brexit.
Meer dan drie op de tien ondervraagden stelden wel goed voorbereid te zijn op het Britse vertrek uit de Europese Unie. En de helft was naar eigen zeggen enigszins voorbereid.
De Kamer van Koophandel ondervroeg in totaal 244 ondernemers die direct zaken doen met het Verenigd Koninkrijk. De onderzoekers merken op dat de uitslag van de peiling min of meer gelijk is aan een peiling die een jaar geleden werd gedaan.
De Britten en de Europese Unie (EU) zijn nog steeds in onderhandeling in een poging om vóór 1 januari 2021 tot een handelsovereenkomst te komen. Of die overeenkomst er nu komt of niet, volgens deskundigen gaat de brexit vanaf 1 januari zeker impact hebben op het zakendoen met Groot-Brittannië. Ondernemers die dit nog niet hebben gedaan, wordt daarom aangeraden zich alsnog te laten informeren via het brexitloket van de Kamer van Koophandel en de overheid.
Oponthoud
Verder concludeert de Douane dat de eerste vier tot zes weken van 2021 onvermijdelijk gepaard gaan met oponthoud en opstoppingen in en rond Mainport Rotterdam. Tientallen vrachtwagens en busjes op weg naar het Verenigd Koninkrijk zullen stranden omdat die niet op tijd zijn aangemeld of niet beschikken over de benodigde douanedocumenten. Naar verwachting beschikt een op vier van de vervoerders naar het Verenigd Koninkrijk niet over alle juiste documenten.
De Douane heeft eerder dit jaar - net als in 2019- brieven gestuurd naar 76.000 ondernemers die zaken doen met het VK, om hen te wijzen op maatregelen die zij in voorbereiding op Brexit moeten nemen. Vervoerders die hun lading niet op de juiste manier van te voren hebben aangemeld bij het communitysysteem in de haven, Portbase, krijgen geen toegang tot de ferryterminals en worden doorverwezen naar speciaal daarvoor ingerichte noodparkeerplaatsen. Op de tijdelijke parkeerplaatsen kunnen de vervoerders alsnog de documenten in orde maken. Om filevorming op het wegennet rondom de zeehavens te beperken, zijn verkeerscirculatieplannen door Rijkswaterstaat opgesteld. Bij filevorming treden die onmiddellijk in werking.
Bron: KvK/Douane