When national legislation of a Member State makes use, in domestic law, of the option under Article 11(1) of Council Directive 90/434/EEC of 23 July 1990, as amended, on the common system of taxation applicable to mergers, divisions, transfers of assets and exchanges of shares concerning companies of different Member States, is there scope for the measures adopted for the implementation of that option to be reviewed in the light of primary EU law? If so, must the provisions of Article 43 of the Treaty establishing the European Union, now Article 49 of the Treaty on the Functioning of the European Union, be interpreted as precluding national legislation, aimed at preventing tax evasion or avoidance, from imposing a condition that the use of the common system of taxation applicable to mergers and transactions treated as such is to be subject to a process of prior approval only as regards transfers made to foreign legal persons, but not transfers made to legal persons incorporated under national law?
Gerelateerde artikelen
Europese CO2-belasting gaat ook gelden voor wasmachines van buiten EU
Wasmachines van buiten de EU krijgen binnenkort te maken met een Europese grensbelasting voor CO2-uitstoot. Eurocommissaris Hoekstra voor Klimaat en Schone Groei heeft 17 december 2025 laten weten dat de belasting die al gold voor bijvoorbeeld aluminium en staal met ingang van 2026 wordt uitgebreid naar producten waarin veel van die materialen zijn verwerkt.
Het verwachte fiscale belang van een trailing tax, een verlengde belastingplicht in de inkomstenbelasting na emigratie, bedraagt circa € 16 tot € 38 miljoen, afhankelijk van de gekozen variant en duur van de maatregel. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen van Financiën aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het vervolgonderzoek trailing tax.
Brussel ziet af van volledig verbod verbrandingsmotor auto 2035
Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie heeft een herziening gepresenteerd, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90% minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.