The compatibility with EU law of national rules, such as those at issue in the main proceedings, under which a company resident in a Member State cannot set off corporation tax paid in another Member State or in a third State by capital companies distributing dividends, because of the exemption of those dividends from tax in the first Member State when they stem from shareholdings representing at least 10% of the capital of the company making the distribution and, in the case in point, the actual shareholding of the capital company receiving the dividends exceeds 90% and the recipient company has been incorporated in accordance with the law of a third State, must be assessed in the light of Articles 63 TFEU and 65 TFEU. Article 63 TFEU must be interpreted as not precluding application of the exemption method to dividends distributed by companies resident in other Member States and in third States, when the imputation method is applied to dividends distributed by companies resident in the same Member State as the company receiving them and, if the latter company records losses, the imputation method results in the tax paid by the resident company that made the distribution being fully or partially refunded.
Gerelateerde artikelen
Europese CO2-belasting gaat ook gelden voor wasmachines van buiten EU
Wasmachines van buiten de EU krijgen binnenkort te maken met een Europese grensbelasting voor CO2-uitstoot. Eurocommissaris Hoekstra voor Klimaat en Schone Groei heeft 17 december 2025 laten weten dat de belasting die al gold voor bijvoorbeeld aluminium en staal met ingang van 2026 wordt uitgebreid naar producten waarin veel van die materialen zijn verwerkt.
Het verwachte fiscale belang van een trailing tax, een verlengde belastingplicht in de inkomstenbelasting na emigratie, bedraagt circa € 16 tot € 38 miljoen, afhankelijk van de gekozen variant en duur van de maatregel. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen van Financiën aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het vervolgonderzoek trailing tax.
Brussel ziet af van volledig verbod verbrandingsmotor auto 2035
Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie heeft een herziening gepresenteerd, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90% minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.