Een accountant-administratieconsulent RB verzorgt de administratie voor een echtpaar van keurslagers. Hij maakt enkele fouten bij de inbreng van het slagersbedrijf in een bv. Het echtpaar dient zes klachten in bij de Accountantskamer waarvan twee met succes omdat het stel die kon onderbouwen met documenten.
De slagers willen met ingang van 2017 een andere rechtsvorm voor hun firma. De accountant adviseert de twee daarover desgevraagd en stelt de geruisloze inbreng van hun firma in een bv voor.
Zijn eerste fout begaat de accountant door het registreren van de omzettings- en inbrengovereenkomst bij de Belastingdienst over te laten aan een medewerkster van het secretariaat. Hij gaat ervan uit dat het secretariaat het origineel vóór een bepaalde, wettelijk verplichte datum naar de Belastingdienst stuurt maar dat gebeurt niet. De tuchtrechter constateert dat de accountant daarvoor vaktechnisch verantwoordelijk is volgens artikel 14 van de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants.
FOR
De andere klacht waarmee het echtpaar succes boekt is de fiscale oudedagsreserve (FOR). De accountant is er volgens de slagers ten onrechte van uitgegaan dat zij ieder een fiscale oudedagsreserve van 63.164 euro hadden, terwijl de reserve van de vrouw in werkelijkheid niet meer bedroeg dan 3000 euro.
De tuchtrechter rekent het de accountant aan dat hij zijn aanname louter gebaseerd heeft op een brief van de Belastingdienst over een aangifte in een jaar waarin hij nog niet de accountant was van het slagerspaar. Hij had die informatie moeten onderzoeken en verifiëren, bijvoorbeeld door vragen te stellen aan de voorganger die de eerdere aangiften had verzorgd.
Gespreksverslag verstandig
De Accountantskamer laat het gezien de ernst van de feiten bij een waarschuwing voor het in strijd handelen met het fundamentele beginsel van vakbekwaamheid en zorgvuldigheid.
Het kennisplatform van de beroepsorganisatie van accountants, accountant.nl, schrijft dat het is aan te raden voor accountants en klanten om een verslag te maken van de gesprekken in het adviestraject: "Nu valt het welles-nietes-spelletje uit in het voordeel van de accountant, omdat klagers nu eenmaal hun verwijten en feiten moeten onderbouwen. Maar je kunt discussies hierover ook voorkomen door de klanten te wijzen op het gespreksverslag."
Lees ook het thema Omzetting: van IB-onderneming naar bv.
Bron: Accountant.nl
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Inkomstenbelasting, Vennootschapsbelasting, Kantoren