Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt in hoger beroep op basis van de objectieve eigenschappen, zoals km-stand, leeftijd, handelsketen en afwezigheid van gebruikssporen, dat de auto meer concurreert met nieuwe auto's, zodat de auto als nieuwe personenauto aan de BPM-heffing is onderworpen. De naheffing is dus terecht.
X bv koopt op 18 september 2015 een Mazda CX-5 L Skyactiv-D in Duitsland. De auto heeft bij aankoop een km-stand van 10. De datum van eerste toelating is 10 september 2015. De auto rijdt op eigen kracht naar de Nederlandse vestigingsplaats van X bv. Volgens de RDW is de km-stand dan 811. In de BPM-aangifte gaat X bv er vanuit dat de auto gebruikt is en er is € 5725 aan BPM voldaan. Volgens de inspecteur is de auto nog steeds nieuw. In geschil is de naheffingsaanslag van € 2096. Rechtbank Noord-Nederlandstelt X bv in het gelijk. De inspecteur gaat in hoger beroep.
Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt op basis van de objectieve eigenschappen, zoals km-stand, leeftijd, handelsketen en afwezigheid van gebruikssporen, dat de auto meer concurreert met nieuwe auto's, zodat de auto als nieuwe personenauto aan de BPM-heffing is onderworpen (zie HvJ EU 19 december 2013, nr. C-437/12, V-N 2014/2.18, punt 23). Iedere auto die aan de consument wordt aangeboden, heeft al een aantal km's afgelegd in verband met fabricage, testen of vervoer. Een km-stand van 811, die vooral is ontstaan door het verplaatsen van de auto Nederland, gaat niet uit boven het gebruik van een handelaar voorafgaand aan de registratie op naam van de eerste consument. Het beroep van de inspecteur is gegrond.
Wetsartikelen:
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Instantie: Hof Arnhem-Leeuwarden
Editie: 1 augustus