De BTW-verlaging per 1 januari 2020 is bedoeld om een gelijk speelveld te creëren tussen fysieke en digitale uitgaven. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat de prijzen van elektronische publicaties in januari 2020 met 3,5 procent zijn gedaald ten opzichte van december 2019. In de periode daarna tot en met mei 2020 zijn de prijzen weer gestegen. In mei 2020 lagen de prijzen 0,1 procent lager dan in december 2019. Uit navraag blijkt volgens de Mediafederatie dat nieuwsuitgevers in groten getale de verlaging van het BTW-tarief hebben verwerkt in de consumentenprijzen (al dan niet verrekend met indexering). Voor het digitale nieuwsaanbod liggen de consumentenprijzen in grote lijnen enkele procenten tot 10 procent onder het prijsniveau van december 2019. Het CBS heeft geen onderscheid gemaakt tussen boeken en nieuwsproducten. De bevindingen van de Mediafederatie over de verlaging van de prijzen van nieuwsproducten kunnen dus niet goed vergeleken worden met de uitkomsten van het CBS. Wat betreft digitale uitgaven van boeken moet volgens de federatie over een langere periode naar de prijsontwikkeling worden gekeken om conclusies te kunnen trekken. De prijsontwikkeling van elektronische publicaties wordt door het CBS gemonitord. De geplande evaluatie van het verlaagde BTW-tarief voor fysieke en digitale publicaties is een jaar vervroegd naar 2022.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Omzetbelasting
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 16 oktober