A-G IJzerman is van mening dat voor toepassing van de Scandinavische rekenmethode is vereist dat de Maserati Gran Cabrio 4.7 voldoet aan de 'California Regulations'. Dit is echter niet door X bv gesteld en is ook niet gebleken.

X bv doet in 2014 BPM-aangifte voor een uit een andere EU-lidstaat afkomstige Maserati Gran Cabrio 4.7. Volgens de typegoedkeuring is de CO2-uitstoot 358 g/km. In geschil is of de CO2-uitstoot op basis van de Scandinavische rekenmethode (art. 6a Uitv. reg. BPM 1992) mag worden vastgesteld op 325 g/km. Volgens Hof 's-Hertogenbosch kan de Scandinavische rekenmethode pas worden toegepast als er geen typegoedkeuring is, geen certificaat van overeenstemming is afgegeven en ook geen individuele goedkeuring is verleend. Aangezien alleen gelijksoortige reeds in Nederland geregistreerde auto's relevant zijn (vgl. HvJ EU 19 december 2013, C-437/12, V-N 2014/2.18, r.o. 31), maakt het dus niet uit dat in 2018 één referentie-auto is geregistreerd met een CO2-uitstoot van 325 g/km. X bv gaat in cassatie.

Advocaat-Generaal IJzerman is van mening dat voor toepassing van de Scandinavische rekenmethode is vereist dat de auto voldoet aan de 'California Regulations'. Dit is echter niet door X bv gesteld en is ook niet gebleken. Evenmin is gesteld dat er in het verleden Maserati Gran Coupé 4.7’s zijn geleverd, al dan niet in Californië, die aan deze 'California Regulations' voldoen en waarvoor bij import in Nederland daarom de CO2-uitstoot volgens de Scandinavische rekenmethode zou kunnen worden berekend. De A-G concludeert tot ongegrondverklaring van het beroep van X bv.

[Bron Uitspraak] [Bron Uitspraak]

Wetsartikelen:

Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 9

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Instantie: Hoge Raad (Advocaat-Generaal)

Editie: 16 oktober

25

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen