Zowel Toeslagen als de Verenging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) hebben signalen ontvangen dat er soms foutieve of ontbrekende data wordt geleverd. Er zijn geen structurele fouten gevonden. Dat antwoordt staatssecretaris Van Huffelen van Financiën op vragen van het Kamerlid Idsinga (VVD).

Alle beschikbare gegevens die doorgegeven mogen worden, deelt Uitvoeringsorganisatie Hulp Toeslagen (UHT) ook met gemeenten. Dat betekent niet dat alle geleverde informatie ook 100% compleet en correct is. Soms ontbreekt bepaalde informatie ook bij UHT. Sinds 1 september 2021 geven ouders tijdens het aanmeldproces bij UHT aan of hun gegevens doorgegeven mogen worden aan de gemeente voor gemeentelijke ondersteuning. Indien ouders daarvoor toestemming geven, deelt UHT de beschikbare gegevens met de gemeente, zodat gemeenten het contact kunnen leggen. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft deze aanpassing geadviseerd en de werkwijze is conform art. 49h Awir.

Gemeenten ontvangen om de twee weken de contactgegevens van nieuwe aanmeldingen. De ouder bepaalt of UHT zijn of haar contactgegevens aan de gemeente verstrekt, zodat de gemeente een hulpaanbod kan doen.

Het is niet te voorkomen dat er soms informatie ontbreekt of dat invoerfouten leiden tot het verstrekken van foutieve informatie. Het blijft uiteindelijk mensenwerk. Bij meldingen hierover wordt altijd bekeken wat hiervan de oorzaak is.

Ten aanzien van de Commissie Werkelijke Schade (CWS) schrijft Van Huffelen dat de huidige wachttijd bij de CWS 6 tot 9 maanden is. De CWS streeft naar een wachttijd van 3 tot 6 maanden door verdere opschaling. In de 9e Voortgangsrapportage geeft CWS een nieuwe stand van zaken over het verkorten van de wachttijd.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Toeslagen en zorgverzekeringswet

Editie: 22 november

14

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen