Staatssecretaris Van Huffelen van Financiën onderschrijft de bedoeling van de motie Omtzigt (35572, nr. 53, V-N 2020/61.17) om de reactietermijnen bij informatieverzoeken over de toeslagen te verlengen. Zij adviseert echter om de reactietermijnen niet te verlengen, maar de beoogde verbetering voor burgers op een andere manier te realiseren.

De afgelopen periode is de manier waarop door Toeslagen informatie wordt uitgevraagd verbeterd. Zo worden geen informatieverzoeken meer verstuurd rond langere vakantieperiodes en worden reacties op verzoeken altijd in behandeling genomen, ook als deze buiten de gestelde termijn zijn binnengekomen. Indien burgers tussentijds aangeven meer tijd nodig te hebben, wordt deze ruimte geboden. Ook houdt Toeslagen rekening met het type informatieverzoek en is het proces aangepast op wat redelijkerwijs van een burger verwacht mag worden. Verder wordt een stappenplan bij informatieverzoeken gevoegd.

Door de stapeling van aanpassingen worden de doorlooptijden aanzienlijk verlengd. Aangezien Toeslagen tijdens deze periode geen actie kan ondernemen, blijven bedragen oplopen die men bij een eventuele correctie moet terugbetalen. Daarnaast komen de termijnen van het bezwaarproces in gevaar. Uit gesprekken met burgers komt terug dat zij de reactietermijnen niet als grootste uitdaging ervaren, maar de begrijpelijkheid van het systeem, de toegankelijkheid van toeslagen en de beperkte toelichting. Daarom wordt de oplossing gezocht in een goede informatievoorziening en niet in een aanpassing van de reactietermijnen.

Het eindoordeel van de uitvoeringstoets is dat de motie technisch uitvoerbaar is, maar moet worden geaccepteerd dat de motie tegenovergestelde effecten sorteert en er procesverstoringen plaatsvinden.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Toeslagen en zorgverzekeringswet, Fiscaal bestuurs(proces)recht

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 22 november

18

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen