Het belastingpakket 2019 bestaat uit zeven wetsvoorstellen aangevuld met implementatievoorstel ATAD1. Hieronder behandelen we het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2019.

Het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2019 is bij de Tweede Kamer ingediend. Hieraan ontlenen wij de volgende maatregelen.

Inkomstenbelasting

  • Pleegvergoedingen
    Voorgesteld wordt de geldigheidsduur van de vrijstelling pleegvergoedingen met een jaar te verlengen tot 1 januari 2020 in verband met evaluatie van de regeling. Zodra de vrijstelling structureel kan worden zal dit via een nota van wijziging op dit wetsvoorstel worden bewerkstelligd.
  • Fiscale begrenzingen verplichte beroeps- en bedrijfstakpensioenregelingen
    Voor fiscaal gefaciliteerde pensioenopbouw van zelfstandige beroepsbeoefenaren in verplichte beroeps- en bedrijfstakpensioenregelingen wordt voorgesteld om twee delegatiebepalingen aan te passen. De eerste wijziging ziet op het herstel van een omissie in verband met de AOW-inbouw. Dit wordt met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2015 aangepast. De tweede wijziging hangt samen met de toezegging om het mogelijk te maken dat een periode van afwezigheid wegens zwangerschap of bevalling fiscaal geen gevolgen hoeft te hebben voor de pensioenopbouw van zelfstandige beroepsbeoefenaren in een verplichte beroeps- of bedrijfstakpensioenregeling.
  • Overtredersbegrip in de fiscaliteit
    Ingevolge de Wet aanpak fraude toeslagen en fiscaliteit is het overtredersbegrip in de fiscaliteit uitgebreid met de doen pleger, de uitlokker en de medeplichtige. Deze mogelijkheid vervalt op grond van de in de Wet aanpak fraude toeslagen en fiscaliteit opgenomen horizonbepaling met ingang 1 januari 2019. Omdat de Belastingdienst op dit moment nog te weinig gebruik heeft kunnen maken van het uitgebreide overtredersbegrip om de effectiviteit ervan te bepalen en te evalueren wordt voorgesteld om de in de horizonbepaling opgenomen vervaldatum vijf jaar op te schuiven en dus te vervangen door 1 januari 2024.

Motorrijtuigenbelastng

Voorgesteld wordt de Wet MRB 1994 aan te passen zodat de Belastingdienst voor het toezicht op en de handhaving van de Wet MRB 1994 kentekengegevens kan verwerken met een technisch hulpmiddel. De Belastingdienst zal gebruik maken van de (circa 800) camera’s van de politie met ANPR-technologie boven de Nederlandse wegen en op, aan of in flitspalen en vier (nog aan te schaffen) camera’s met ANPR-technologie op, aan of in rondrijdende scanauto’s. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden verder regels gesteld over de inzet van een technisch hulpmiddel, de vastlegging van de kentekengegevens en de wijze waarop de kentekengegevens verder worden verwerkt.

Milieubelastingen

Aanpassing afvalstoffenbelasting bij verwijdering buiten Nederland. De regeling is de afgelopen periode nader vormgegeven in een concept voor een algemene maatregel van bestuur. Mede naar aanleiding van de nadere vormgeving van de regeling wordt nu voorgesteld de Wbm op een aantal merendeels technische punten aan te passen. Dit betreft onder andere de delegatiegrondslag in de Wbm, die nog op enkele punten moet worden aangevuld, alsmede specifiekere formulering van de formeelrechtelijke aspecten van de rol van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Invordering

Er zijn vier invorderingsvoorstellen ingediend die primair zijn bedoeld om gezamenlijk een belangrijke bijdrage te leveren, zowel repressief als preventief, aan het aanpakken van verhaalsconstructies.

  • Aansprakelijkheid van begunstigden
    De actio pauliana in het burgerlijke recht werkt niet in internationaal verband. Om een benadeling door een onverplichte handeling ook in het fiscale recht te kunnen bestrijden wordt voorgesteld een nieuwe mogelijkheid tot fiscale aansprakelijkstelling van begunstigden in te voeren. Met dit wetsvoorstel wordt het mogelijk om begunstigden onder voorwaarden aansprakelijk te stellen met toepassing van het wettelijke bewijsvermoeden vanaf het begin van het tijdvak waarin of het vanaf het tijdstip dat de materiële belastingschuld is ontstaan. Dit wetsvoorstel werkt terug tot en met 18 september 2018, 15.15 uur.
  • Uitbreiding verhaalsmogelijkheden op erfgenamen
    Erfgenamen kunnen, als zij de erfenis zuiver aanvaarden, met hun hele privévermogen aansprakelijk worden gehouden voor de schulden van de erflater. Voor bepaalde belastingschulden is in de IW 1990 een begrenzing aangebracht voor deze aansprakelijkheid tot maximaal op het bedrag dat hij als erfenis heeft ontvangen. Om belastingontwijking aan te pakken wordt voorgesteld om het maximumbedrag waarvoor erfgenamen aansprakelijk zijn te verhogen met het bedrag van schenkingen die de erfgenaam van de erflater heeft ontvangen, kort (180 dagen) voor diens overlijden. De uitbreiding geldt niet voor schenkingen die zijn vrijgesteld van schenkbelasting of gevallen waarin de schenkbelasting is kwijtgescholden. Dit wetsvoorstel werkt terug tot en met 18 september 2018, 15.15 uur.
  • Alternatieve wijze van bekendmaking aanslag
    Het wetsvoorstel voorziet in de mogelijkheid voor de ontvanger om op een alternatieve wijze de belastingaanslag en beschikkingen bekend te maken in het geval dat de belastingschuldige is opgehouden te bestaan of vermoedelijk is opgehouden te bestaan. Dit speelt bij niet-natuurlijke personen zoals naar Nederlands recht opgerichte rechtspersonen of naar buitenlands recht opgerichte rechtspersonen. Het alternatief bestaat uit de uitreiking of verzending van het aanslagbiljet aan het parket van een ambtenaar van het Openbaar Ministerie bij de rechtbank binnen het rechtsgebied waarin de laatst bekende vestigingsplaats van de rechtspersoon is gelegen of bij de rechtbank Den Haag. Vervolgens zal zo spoedig mogelijk publicatie plaatsvinden in de Staatscourant. Ook wordt een kopie van het aanslagbiljet verzonden of uitgereikt aan de laatst bekende bestuurders, aandeelhouders en vereffenaars. Vanaf het moment van deze alternatieve wijze van bekendmaken van de belastingaanslag treden de rechtsgevolgen in en beginnen onder meer de termijnen, zoals de bezwaartermijn en de betalingstermijn van de belastingaanslag, te lopen. De alternatieve wijze van bekendmaking geldt ook voor stuiting van verjaring van belastingaanslagen.
  • Uitbreiding informatieverplichting
    Voorgesteld wordt om ook potentieel aansprakelijken te verplichten desgevraagd informatie voor de invordering aan de Belastingdienst te verstrekken. Potentieel aansprakelijken zijn personen die nog niet door de Belastingdienst aansprakelijk zijn gesteld, maar ten aanzien van wie de Belastingdienst wel aanwijzingen voor aansprakelijkheid heeft. Voor het niet voldoen aan deze verruimde informatieplicht gelden dezelfde sancties als voor het niet voldoen aan de bestaande informatieplicht.

Fiscaal bestuurs(proces)recht

Niet langer bestaande rechtspersonen. Met dit wetsvoorstel wordt het arrest van de Hoge Raad van 19 september 2003, nr. 38372 (V-N 2003/48.7) deels gecodificeerd en uitgebreid qua personen die een bezwaarschrift kunnen indienen tegen de belastingaanslag van de (vermoedelijk) niet langer bestaande rechtspersoon.

Toeslagen

Overtredersbegrip in de fiscaliteit. Ingevolge de Wet aanpak fraude toeslagen en fiscaliteit is in de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) het overtredersbegrip voor de toeslagen uitgebreid met de doen pleger, de uitlokker en de medeplichtige. Deze mogelijkheid vervalt op grond van de in de Wet aanpak fraude toeslagen en fiscaliteit opgenomen horizonbepaling met ingang 1 januari 2019. Omdat de Belastingdienst op dit moment nog te weinig gebruik heeft kunnen maken van het uitgebreide overtredersbegrip om de effectiviteit ervan te bepalen en te evalueren wordt voorgesteld om de in de horizonbepaling opgenomen vervaldatum vijf jaar op te schuiven en dus te vervangen door 1 januari 2024.

Wetsvoorstel

Memorie van toelichting

Artikelsgewijze toelichting

Nader rapport

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Dossiers: Prinsjesdag 2018

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 19 september

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen