Rechtbank Den Haag oordeelt dat de verschuldigde BPM gebaseerd moet worden op de oude lagere CO2-uitstoot (NEDC 1). De enkele wijziging van het typegoedkeuringsnummer brengt niet met zich mee dat de gelijksoortigheid vervalt.

X vof doet BPM-aangifte voor een Ford Kuga 1.5 Ecoboost ST Line met datum eerste toelating van 4 juli 2018. Conform de typegoedkeuring is een CO2-uitstoot gehanteerd van 176 gram per km (NEDC 2 methode). Volgens X vof is bij soortgelijke Ford Kuga’s een uitstoot gehanteerd van 143 (oude NEDC1 methode).

Rechtbank Den Haag oordeelt dat de verschuldigde BPM gebaseerd moet worden op de oude lagere CO2-uitstoot. Vanaf 1 september 2017 wordt in EU de WLTP-test toegepast. De uitkomst daarvan wordt teruggerekend naar een CO2-uitstoot (NEDC 2). Er is niet langer in geschil dat deze uitkomst hoger kan uitvallen dan de oude methode. Voor auto's uit de restantvoorraadregeling, die zijn geproduceerd vóór 1 juni 2018, mag de uitstoot nog worden vastgesteld op basis van die oude methode. Voor de vaststelling dat de auto's met elkaar concurreren is niet noodzakelijk dat de uitvoeringen identiek zijn. De enkele wijziging van het typegoedkeuringsnummer brengt niet met zich mee dat de gelijksoortigheid vervalt. Het beroep van X vof is gegrond.

[Bron Uitspraak]

Wetsartikelen:

Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Instantie: Rechtbank Den Haag

Editie: 5 september

31

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen