Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat geeft de Tweede Kamer een update over de inzet van Nederland in de onderhandelingen over de implementatie van de herziene Eurovignetrichtlijn in het Eurovignetverdrag. De herziene Eurovignetrichtlijn is op 24 maart 2022 in werking getreden.

Nederland heft met Denemarken, Luxemburg en Zweden op grond van het Eurovignetverdrag voor voertuigen boven de 12 ton het Eurovignet. Door de herziening van de Eurovignetrichtlijn moet het Eurovignetverdrag worden gewijzigd, ten aanzien van de nieuwe tariefstructuur uiterlijk 25 maart 2025. De belangrijkste wijzigingen van de richtlijn voor het verdrag zijn verder: uitbreiding reikwijdte naar vrachtvoertuigen boven 3,5 ton, uitfaseren vignetten voor vrachtvoertuigen en nieuwe specifieke uitzonderingsmogelijkheden.

De inzet van Nederland bij de onderhandelingen ziet onder meer op: een budgettair neutrale omzetting naar de nieuwe tarieven en uitbreiding van de reikwijdte door optimaal gebruik te maken van de huidige uitzondering. Dit betekent een uitbreiding van het Eurovignetverdrag naar voertuigen vanaf 3,5 ton na 5 jaar, dus in 2027. Hiermee hoopt Nederland te waarborgen dat de Nederlandse voertuigen tussen 3,5-12 ton niet geraakt worden door deze uitbreiding voordat het wetsvoorstel vrachtwagenheffing in werking treedt.

Voor de zomer van 2022 wordt de Kamer geïnformeerd over de beleidskeuzes en uitgangspunten bij de tarieven van de vrachtwagenheffing.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Editie: 13 mei

22

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen