Uit signalen uit de praktijk blijkt dat na de aankondiging van de invoering van de tweede EU-richtlijn anti-belastingontwijking ATAD2 in 2016 er vrijwel geen nieuwe cv/bv-structuren zijn opgezet en de huidige structuren worden verlaten. Naar verwachting zijn structuren die voor inwerkingtreding van deze maatregelen gebruik maakten van hybridemismatches tussen Nederland en derde landen ook niet meer in trek.

Dat blijkt uit de antwoorden van staatssecretaris Vijlbrief van Financiën op Kamervragen van het lid Snels (GroenLinks) over belastingontwijking door Pfizer.

Per 1 januari 2020 is de tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking (ATAD2) in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd. Er kunnen pas betrouwbare uitspraken over de impact van de wetgeving worden gedaan nadat deze enige tijd van kracht is. Een eerste rapportage over de impact van de implementatie van ATAD2 wordt in 2024 opgeleverd. Hierin worden ook de gevolgen van de implementatie van de maatregelen op de cv/bv-structuren meegenomen.

Voor de staatssteunbeoordeling in de fiscaliteit geldt dat bepalend is of door een maatregel van de staat een belastingplichtige een (selectief) belastingvoordeel heeft genoten ten opzichte van andere belastingplichtigen die zich feitelijk en juridisch in een vergelijkbare positie bevinden. Over het vraagstuk of het gebruik van een Nederlands-Amerikaanse cv/bv-structuur geldt als ongeoorloofde staatssteun is op 26 februari 2016 een notitie verschenen van de Directie Algemene Fiscale Politiek. Deze is als bijlage aan de antwoorden toegevoegd.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Europees belastingrecht, Vennootschapsbelasting, Internationaal belastingrecht

Editie: 25 juni

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen