De lichtste en minst vervuilende vrachtwagens betalen het laagste tarief. ,,Deze regeling zorgt ervoor dat buitenlandse vrachtwagens eindelijk gaan meebetalen aan ons wegennet'', zei de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts. Van de geschatte jaarlijkse opbrengst van 310 miljoen euro wordt een derde gestoken in ,,betere wegen voor iedereen''.
De andere delen van België (Brussel en Wallonië) hebben hun tarieven nog niet bekendgemaakt. Die komen op ongeveer hetzelfde niveau te liggen als in Vlaanderen, verwacht Weyts. De bedragen zijn lager dan in Duitsland.
Transport en Logistiek Nederland en verladersorganisatie EVO hielden er eerder rekening mee dat de heffing de Nederlandse vervoerders 36 miljoen euro per jaar zou gaan kosten. Voor Vlaamse transportbedrijven wordt de kilometerheffing volledig aftrekbaar van de vennootschapsbelasting. Bovendien wordt de wegenbelasting voor hen verlaagd tot het Europese minimum.
Om de concurrentiepositie van de zeehavens niet aan te tasten geldt de heffing niet in de havengebieden. Ook de Liefkenshoekstunnel is vrijgesteld. De hoop is dat meer chauffeurs deze toltunnel nemen, wat de ringweg rond Antwerpen zou ontlasten.
Vlaanderen wil ook een kilometerheffing voor personenauto's. Maar invoering de komende vier jaar is niet aan de orde, aldus de minister.
Bron: ANP
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen