In 2004 was het budgettair belang van de heffingskortingen € 29,9 miljard. De cumulatieve tabelcorrectiefactor (tcf) over de periode 2004-2024 was ongeveer 1,5. Als de heffingskortingen alleen geïndexeerd waren, kwam het budgettaire belang in 2024 uit op ongeveer € 44 miljard. In werkelijkheid is dit € 70,9 miljard, exclusief de jonggehandicaptenkorting. Met het verschil van ongeveer € 27 miljard hadden de tarieven verlaagd kunnen worden met ruim 5%. Hierbij is geen rekening gehouden met demografische ontwikkelingen.Het kabinet komt nog met een inhoudelijke reactie op het onderzoeksrapport. De staatssecretaris geeft wel aan dat de conclusies uit het rapport, zoals dat het budgettaire beslag van de AHK en de inkomensafhankelijke combinatiekorting wellicht te groot is vanuit de arbeidsparticipatiedoelstelling, worden meegewogen in de besluitvorming.
Als de heffingskortingen vanaf 2004 alleen geïndexeerd zouden zijn, hadden de tarieven in box 1 in 2024 ruim 5% lager kunnen zijn. Dit geldt zowel voor het basistarief als het toptarief. Dat schrijft staatssecretaris Idsinga van Financiën aan de Eerste Kamer naar aanleiding van vragen van de fracties van JA21 en 50Plus over de evaluatie van de heffingskortingen en tariefstructuur in de inkomstenbelasting. De evaluatie is op 26 april 2024 naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd, zie ook V-N 2024/21.9.
Wetsartikelen:
Wet inkomstenbelasting 2001 8.1
Wet inkomstenbelasting 2001 2.10