Belanghebbende, X, dient op 7 januari 2014 bij de Belastingdienst/Toeslagen voor de eerste keer aanvragen huur- en zorgtoeslag in. Als X geen helderheid krijgt over de toekenning van de toeslagen en ook geen betaling ontvangt, wendt hij zich op 23 mei 2014 tot de Nationale ombudsman.
De Nationale ombudsman verklaart de klacht van X over de Belastingdienst/Toeslagen gegrond wegens strijd met het vereiste van voortvarendheid. De aanvragen zijn niet afgewikkeld binnen de wettelijke beslistermijn van 13 weken. Oorzaak hiervan is dat een voor de aanvraag zorgtoeslag in het systeem aangebrachte blokkade na afronding van de controle niet automatisch werd opgeheven. Ook leidde het invoeren van een verkeerde behandelcode ertoe dat de behandelaar van de aanvraag huurtoeslag niet het signaal kreeg dat er stukken ter beoordeling lagen en de aanvraag verder kon worden afgehandeld. Uiteindelijk werd de eerste beslissing verzonden op 21 juni 2014 en vond rond diezelfde tijd de eerste betaling plaats. De andere beslissingen volgden pas in juli en september. Deze periode is te lang geweest. De klacht is gegrond.
Wetsartikelen:
Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen 16
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Toeslagen en zorgverzekeringswet
Instantie: Nationale ombudsman
Editie: 19 december