Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft vragen van het Tweede Kamerlid Omtzigt (CDA) beantwoord over de gevolgen die parallelimport van auto’s heeft op de belastinginkomsten. In de loop der jaren zijn er steeds meer auto’s parallel ingevoerd.

Er zou vrijwel evenveel BTW zijn geïnd als parallel geïmporteerde auto’s allemaal in Nederland verkocht zouden zijn, ongeacht of deze auto’s nieuw of gebruikt zijn. Alleen als een particulier zelf een gebruikte auto koopt en invoert vanuit een EU-lidstaat is de particulier in die andere lidstaat BTW verschuldigd over deze aankoop. Ongeveer 70% van de parallelimport loopt via ondernemers. Dit antwoordt staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst op vragen van het Tweede Kamerlid Omtzigt (CDA).

Bij parallelimport gaat het vooral om invoer van gebruikte auto’s. Een vergelijking tussen de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland en de import van gebruikte auto’s uit het buitenland, levert volgens de staatssecretaris een onjuist beeld op. De vraag hoeveel de opbrengst aan BPM zou zijn indien deze auto’s nieuw in Nederland verkocht zouden zijn, kan hij dus niet beantwoorden. Voor zover het bij parallelimport om de invoer van nieuwe auto’s uit het buitenland gaat, levert dat hetzelfde BPM-bedrag op als bij reguliere import.

Uit een historisch overzicht van 2006 tot en met 2020 blijkt dat er in de loop der jaren steeds meer auto’s parallel zijn ingevoerd.

In totaal is er over de laatste 12 maanden, tot en met september 2020, €362 miljoen aan BPM geheven over deze parallel geïmporteerde auto’s.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 29 oktober

36

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen