Bij de Belastingdienst staan ongeveer 45.000 ANBI’s geregistreerd. Met het centraal digitaal aanleverpunt wordt de informatie van de Belastingdienst over ANBI’s verbeterd en het toezicht op ANBI’s gerichter en minder arbeidsintensief. Door een aanpassing van de regelgeving worden ANBI’s verplicht om hun gegevens via het centrale portaal aan te leveren bij de Belastingdienst.
Ook wordt samen met de sector onderzocht of een (aangescherpt) bestedingscriterium kan bijdragen aan de ANBI-regelgeving, bijvoorbeeld door het organiseren van een minimaal aantal activiteiten per jaar of een minimaal te besteden bedrag aan algemeen nut. Het bestedingscriterium wordt onderdeel van de geplande evaluatie van de ANBI-regelgeving in 2023. Er komt geen grondrechtentoets, omdat dit onwenselijk, onnodig en onwerkbaar wordt geacht. De overheid beschikt over een (groeiend) instrumentarium om in te grijpen wanneer ANBI’s strafbare feiten plegen of onvoldoende (financieel) transparant zijn.
In het eerste kwartaal van 2023 verstrekt de Belastingdienst meer duidelijkheid over de termijn waarop het centrale aanleverpunt wordt ontwikkeld.
[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën