Duitsland verzwaart de administratieve lasten bij intracommunautaire leveringen, het grensoverschrijdend goederenverkeer binnen de Europese Unie (EU). Afnemers moeten voor ontvangst van de goederen tekenen en deze zogenoemde Gelangenbestätigung aan hun leverancier terugsturen. Dat heeft niet alleen gevolgen voor Nederlandse bedrijven die goederen leveren vanuit Duitsland, maar ook voor in Nederland gevestigde afnemers van goederen uit Duitsland.
Bewijs bij grensoverschrijdende leveringen binnen de EU
Bij grensoverschrijdende leveringen van goederen aan ondernemers binnen de EU kan de leverancier met 0% btw factureren. Voorwaarde is dat de leverancier beschikt over een geldig btw-identificatienummer van zijn afnemer. Tevens moet hij aantonen dat de goederen de grens over zijn gegaan (bijvoorbeeld door een afgetekende CMR-vrachtbrief, een nota van de vervoerder of een kopie van de verkoopfactuur).
Wat wijzigt er?
Duitsland heeft recent de administratieve lasten bij het aantonen van het grensoverschrijdende vervoer verzwaard door de 'Gelangenbestätigung' in te voeren. Afnemers moeten voor ontvangst van de goederen tekenen en deze Gelangenbestätigung aan hun leverancier terugsturen. De leverancier bewaart dit document in zijn administratie. Dit betekent een extra administratieve last voor zowel de leverancier als de afnemer. De wijziging heeft daarom niet alleen gevolgen voor Nederlandse bedrijven die goederen leveren vanuit Duitsland, maar ook voor Nederlandse bedrijven die Duitse leveranciers hebben.
Bron: KPMG Meijburg
0