De commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven heeft een nader verslag uitgebracht over de casus waarin een belastingschuldige een saneringsverzoek doet (V-N 2021/33.18).

De Belastingdienst moet dan voorafgaand aan de besluitvorming de gelegenheid bieden om uitleg te geven en niet pas tijdens de beroepsfase. De Commissie heeft voorgesteld om de staatssecretaris te verzoeken het verzoek te herbeoordelen.

De staatssecretaris geeft aan dat er enkele besprekingen met verzoeker hebben plaatsgevonden en dat het dossier opnieuw is beoordeeld. Verzoeker zou hebben bevestigd zich gehoord te voelen door de Belastingdienst, maar voelt zich niet geholpen omdat er niet alsnog gesaneerd is. De staatssecretaris excuseert zich voor het feit dat de afwijzende beslissing op het saneringsverzoek niet voldoende is onderbouwd. De Belastingdienst onderzoekt of de aanbeveling altijd (telefonisch) contact op te nemen met de indiener van een saneringsverzoek kan worden overgenomen. De commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven beveelt aan erop toe te zien dat belastingwet- en regelgeving goed wordt toegepast. Verder moet de Belastingdienst het belang inzien van adequate communicatie en de menselijke maat niet uit het oog verliezen.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht

Regelgevende instantie: Staten-Generaal

Editie: 21 april

9

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen