Op 6 juni 2024 kunnen Nederlanders bepalen wie Nederland in het Europees Parlement zal vertegenwoordigen en daarmee deels welke koers het land wil varen binnen de Europese Unie. Formeel gezien heeft het Europees Parlement beperkte bevoegdheden op fiscaal gebied maar desondanks is het interessant te zien hoe Nederlandse partijen in het algemeen aankijken tegen Europese fiscale gelegenheden. Advieskantoor EY maakte een overzicht van de standpunten.
Zoals gezegd heeft het Europees Parlement vaak slechts indirect invloed op het fiscale beleid van de EU. De Europese Commissie stelt doorgaans EU-wetgeving voor. Het Europees Parlement en de Raad beslissen over de goedkeuring daarvan. Het Europees Parlement heeft naast haar wetgevende rol een controlerende functie ten aanzien van de Europese Commissie. De aankomende verkiezingen zijn van belang voor de samenstelling van zowel het Europees Parlement als de Europese Commissie.
Veel van de fiscale standpunten uit de verkiezingsprogramma’s zullen dan ook niet (of niet alleen) door het Europees Parlement kunnen worden geïntroduceerd. In sommige gevallen zal zelfs een wijziging van de EU-verdragen nodig zijn om punten te realiseren. In de praktijk blijkt echter dat het Europees Parlement (of groepen van EP-leden) op het gebied van belastingen impact kan hebben. Het Europees Parlement heeft bijvoorbeeld actief deelgenomen aan discussies en initiatieven om belastingontwijking aan te pakken, transparantie te vergroten en uitwisseling van belastinginformatie tussen lidstaten te bevorderen.
De meeste Nederlandse politieke partijen die meedoen aan de Europese verkiezingen stellen een
Europees verkiezingsprogramma op. Enkele partijen hebben inmiddels dit verkiezingsprogramma gepubliceerd. Opvallend is dat diverse partijen voorstander zijn van de invoering van een financiële-transactietax, miljardairsbelasting en/of belasting op digitale diensten.
Het overzicht is gepubliceerd op de website van EY.
Bron: EY
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Europees belastingrecht