Brief Staatssecretaris van Financiën, 3 juni 2015, nr. IZV/2015/ U455
De Staatssecretaris van Financiën heeft geantwoord op vragen van de Tweede Kamerleden Omtzigt en Van Helvert (beiden CDA) over het dreigende gat in de begroting door de snel stijgende verkoop van o.a. de Volvo XC90. Op grond van het uit theoretische testen blijkende CO2-uitstootpercentage zou de bijtelling van de Volvo XC90 T8 Twin Engine in 2015 7% van de cataloguswaarde bedragen. Volgens de informatie van de vragenstellers kan deze auto onder ideale omstandigheden echter slechts 43 kilometer elektrisch rijden. De staatssecretaris kan hier geen reactie op geven omdat van deze wagen nog geen typekeuringsgegevens bij de RDW bekend zijn. Wel kan hij mededelen dat in vergelijking met een gelijksoortige auto met 25% bijtelling over een periode van 5 jaar de genoemde auto een lagere IB-opbrengst van € 30.095 oplevert. Over de derving van de MRB kan hij nog niets zeggen vanwege de nog niet bekende typekeuringsgegevens.
Verder zegt hij dat het rapport over het gebruik van hybride auto's bijna gereed is en dat het kabinet in de Autobrief 2.0 met voorstellen komt voor het beleid inzake de autobelastingen voor de periode 2017-2020. Uitgangspunt hierbij is het komen tot een aanpak waarmee de ambities op het gebied van verduurzaming gehaald worden zonder eenzelfde intensiteit van nationaal fiscaal beleid in de toekomst.
Tot slot deelt hij mede dat een versnelde invoering van de verhoging van het bijtellingspercentage van 7% naar 15% voor zowel de autobranche als de Belastingdienst op grote praktische bezwaren stuit.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 9 juni