Het CARbontax-model houdt geen rekening met de CO2-uitstoot die gepaard gaat met het opwekken van de elektriciteit voor elektrische auto’s. Dit heeft Staatssecretaris van Financiën Snel geantwoord op Kamervragen van de leden Omtzigt en Mulder van het CDA.

De CO2 uitstoot bij de productie van elektriciteit, fossiele brandstoffen of hernieuwbare brandstoffen wordt in de analyse van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) voor het concept Klimaatakkoord toegerekend aan de sector elektriciteit en niet aan de mobiliteitssector om dubbeltelling van CO2-uitstoot te voorkomen. Om die reden wordt de CO2-uitstoot door de extra elektriciteitsaanvraag voor elektrische auto’s niet in het CARbontax-model verwerkt. Deze benadering is conform de richtlijn van het Intergovernmental Panel on Climate Change.

De staatssecretaris geeft verder aan dat het reduceren van CO2-uitstoot via Europees bronbeleid vele malen kosten-effectiever is dan het fiscaal stimuleren van nul-emissievoertuigen en dat het kabinet zich daarom sterk maakt voor het aanscherpen van Europees bronbeleid.

Daarnaast geeft de staatssecretaris een overzicht van de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, Frankrijk, Noorwegen en Denemarken. Hieruit blijkt dat veel van de omliggende landen een aankoopsubsidie verstrekken voor een volledig elektrische auto met daarnaast nog andere kortingen op of vrijstellingen van belasting.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 22 maart

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen