Het wetsvoorstel wijzigt de Wet belastingen op milieugrondslag en de Wet milieubeheer en voert een minimum CO2-prijs bij elektriciteitsopwekking in. De minimumprijs ziet op de emissie van broeikasgas (CO2) ten gevolge van elektriciteitsopwekking bij bedrijven die vallen onder het Europese systeem voor handel in emissierechten (EU ETS). Het betreft zowel de CO2-uitstoot van elektriciteitsopwekking door energiecentrales als de uitstoot bij elektriciteitsopwekking die ontstaat bij andere EU ETS-bedrijven (veelal de industrie). De minimum CO2-prijs bestaat uit een combinatie van de CO2-prijs die volgt uit het EU ETS en een nationale belasting.
Inhoudsopgave van deze editie
Toezegging Staatssecretaris heeft invloed op IB-ondernemerschap van zorgverleners
Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat de toezegging van de Staatssecretaris van Financiën behelst dat in 2015 al vooruit kan worden gelopen op de invoering van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz),ook voor wat betreft de fiscale positie van zorgverleners, mits die al de nieuwe modelovereenkomsten gebruiken.
Na inkeer zijn de navorderingsaanslagen met voldoende voortvarendheid opgelegd
Hof Arnhem-Leeuwarden stelt vast dat na inkeer de navorderingsaanslagen met voldoende voortvarendheid zijn opgelegd. Er is geen sprake van een onverklaarbare vertraging. Daarom blijven de aanslagen in stand. Het hof matigt de bijbehorende boetes conform de inkeerregeling waarover partijen inmiddels overeenstemming hebben. Beroep daarom gegrond.
Voor de zomer van 2022 richtlijnvoorstel implementatie Pijler 1
Naar verwachting komt de Europese Commissie (EC) voor de zomer van 2022 met een richtlijnvoorstel ter implementatie van het beleidsvoorstel Pijler 1. Dat schrijft staatssecretaris Van Rij aan de Tweede Kamer in een analyse van de nationale impact van de invoering van Pijler 1 en Pijler 2 door het Inclusive Framework (IF).
Navordering gehandhaafd omdat sprake is van kwade trouw belastingadviseur
Hof Arnhem-Leeuwarden beslist dat er sprake is van kwade trouw bij de belastingadviseur van X. Deze heeft ten onrechte een persoonsgebonden aftrekpost in de aangifte van X geclaimd. De kwade trouw wordt aan X toegerekend en de navorderingsaanslag wordt gehandhaafd. De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie zonder nadere motivering ongegrond (art. 81 lid 1 Wet RO).
Berekening arbeidskorting in emigratiejaar inclusief inkomen land van herkomst
Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat de inspecteur in het verweerschrift terecht een herzien standpunt inneemt en het bedrag aan heffingskorting verhoogt. Bij de arbeidskorting neemt hij het inkomen uit land van herkomst mee, wat in het voordeel is van belanghebbende.
Gerelateerde artikelen
[Cursus] De fiscale kwalificatie van een eigenwoningschuld? Maak het jezelf makkelijker.
Meer grip op het fiscaal eigenwoningverleden van een cliënt? Meld je dan nu aan voor de cursus: InView Tax - De fiscale kwalificatie van een eigenwoningschuld.
De Tweede Kamer heeft op 6 oktober 2026 het wetsvoorstel Fiscale verzamelwet (Kamerstukken 36938, V-N 2026/24.2, V-N 2026/28.2 en V-N 2026/33.3) aangenomen. Ook is er een amendement aangenomen. De meeste wetswijzigingen treden op 1 januari 2027 in werking.
De Staatssecretaris van Financiën heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de uitvoering van de motie-Van Dijk/Van Eijk om fiscale regelingen met hoge administratieve lasten te inventariseren en te vereenvoudigen (V-N 2026/17.3).