De Tweede Kamer heeft de motie-Dijk aangenomen die de regering verzoekt de Aof-premie niet te verhogen voor de vrijheidsbijdrage van bedrijven. Deze motie is ontraden met verwijzing naar de begrotingssystematiek. Het kabinet begrijpt dat de Kamer niet tevreden is met de huidige invulling van de vrijheidsbijdrage van bedrijven, tegelijkertijd levert deze motie geen dekking. Het kabinet gaat deze motie meenemen in de augustusbesluitvorming over de invulling van de vrijheidsbijdrage. Daarnaast gaat het kabinet hierover in gesprek met werkgeversorganisaties.
De Aof-premie is recent beleidsmatig verhoogd. Het gemiddelde premietarief van het Aof is sinds 2015 gestegen van 5,25 procent naar 7,36 procent in 2026. De Aof-premie is met name gestegen ter compensatie van verlagingen van de premies voor de zorgverzekeringswet. Elke beslissing van het kabinet over de premies of de uitgaven uit de fondsen heeft direct effect op de overheidsfinanciën.
In het najaar 2026 komt de minister nog met een Kamerbrief over de toekomst van de fondsensystematiek.
[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]
Rubriek: Premieheffing
Regelgevende instantie: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Editie: 23 juni
Informatiesoort: VN Vandaag